: Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Mulţumesc, domnule ministru, pentru precizările aduse astăzi aici în faţa colegilor şi în faţa plenului. Totuşi, cu toate că colegul meu, domnul Cseke, a avut o introducere foarte bună şi v-a spus cam toată istoria acestei autostrăzi, şi vă mulţumesc pentru propunerile pe care le-aţi făcut deja cu privire la simplificarea şi la urgentarea paşilor legali pentru a putea începe aceste lucrări sau a continua lucrările acolo unde sunt întrerupte. E foarte bine-venită iniţiativa dumneavoastră, dar aş vrea să vedem această iniţiativă, în sfârşit, într-o ordonanţă de urgenţă şi pusă în aplicare chiar de mâine, dacă este posibil. Însă, în continuare, aş vrea să vă întreb dacă v-aţi gândit şi la următoarele aspecte - şi mie îmi pare foarte bine că aţi precizat că avem probleme pe partea de autorizări, pe partea de autorizaţii de mediu, de exemplu - cum se face că, în cel mai lung timp posibil pe care l-a avut la dispoziţie un Guvern pentru a pregăti avizele, totuşi, în zece ani nu avem încă un acord de mediu, adică încă suntem la faza în care pregătim aceste acorduri de mediu, aceste documentaţii şi, totuşi, în zece ani ce s-a făcut în acest sens? După aceea: aş vrea să-mi răspundeţi la următoarea întrebare: în aceste contracte există ceva penalităţi, ceva obligaţii din partea statului român pentru că aceste tronsoane, aceste şantiere n-au fost predate celor care trebuiau să efectueze aceste lucrări, având în vedere că responsabilitatea eu înţeleg că revine, totuşi, statului român că aceste exproprieri nu s-au făcut la timp, avizele nu s-au făcut... cui îi revine obligaţia şi cine este responsabil pentru aceste obligaţii, dacă ele vor reveni statului român? Apoi, mai am o întrebare care nu este strict legată de Autostrada Transilvania, totuşi vine în continuare, dacă vreţi, şi să ne gândim într-o perspectivă mai mare a infrastructurilor din România, ce veţi face în continuare? Bun, vom construi Autostrada Transilvania, vom merge până la Târgu Mureş pe autostradă. Ce vom face cu descărcarea traficului greu care va ajunge în mijlocul Transilvaniei pe nişte drumuri naţionale? Suntem pregătiţi în acest moment să preluăm acest trafic greu şi să-l transportăm spre estul României, spre graniţa cu Moldova, spre centrul României? Avem infrastructura necesară în acest sens? Eu mă gândesc aici foarte concret la cum veţi prelua acest trafic şi-l veţi transporta mai departe pe autostradă către graniţa cu Moldova, şi aici avem proiectul Autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş şi dacă aveţi o prioritizare în acest sens, aş vrea să-mi spuneţi, dacă e prioritate pentru Guvern această autostradă. În acelaşi timp, dacă da, de ce tocmai de la Iaşi, de la Ungheni către Târgu Neamţ începem lucrările şi de ce nu continuăm de la Târgu Mureş către Târgu Neamţ şi mai apoi către graniţă, ca să ducem din ce în ce mai mult traficul şi descărcarea traficului pe zona de est a graniţei noastre? Şi, sigur, aş vrea să vă mai spun că aş vrea foarte... la fel de bine să vă gândiţi că dacă Ungaria vine cu o autostradă către graniţa României, primul tronson şi obligativitatea noastră este să legăm de un tronson existent următorul tronson de autostradă. Aici, concret, aş vrea să-mi spuneţi dacă aveţi ca prioritate şi ca o prioritizare începerea lucrărilor şi predarea acelui tronson care va lega Autostrada Transilvania de autostrăzile din vestul Europei, prin Ungaria, şi după aceea, pentru centrul Europei. Cam astea sunt întrebările care mă preocupă şi aici aş vrea să-mi răspundeţi dacă aceste drumuri pe care le vom face pentru preluarea traficului sunt în acest moment în proiectele de reabilitare, de modernizare, şi mă refer concret la DN12, DN12C, DN15, DN1 care merge către Braşov şi, dacă da, atunci când şi cum le vom pregăti pentru a prelua traficul de pe Autostrada Transilvania odată predată şi dată spre circulaţie. Mulţumesc mult.
|  |