Informații obiective despre politicieni și alegeri - Harta Politicii Din România
ex: "basescu", "d1 prahova", "magheru bucuresti", etc
Zoltán Vetési
Zoltán Vetési
 > Sumar  > Declarații
Declarații
Exemplu: "pensii", "taxe", etc
1.
: Eu ştiţi nu prea fac mişto atunci când discut profesional. Dacă aţi dorit şi alte lucruri, le discutăm în afara... Legat de Complexul Energetic Oltenia, este evident şi era evident trebuia un proces de restructurare acolo, care a fost început în anul 2013. Sigur trebuia dată şi mina la RAAN, la Turnu-Severin, mina Halânga parcă, aşa, şi Husnicioara cu Halânga, ca creeze o nouă societate comercială care ducă mai departe regia termo de acolo. Probabil şi asta va trebui luată în calcul, după cum şi preluarea de către CET Govora, iarăşi un fapt pozitiv. Dar procesul de restructurare a Complexului Energetic Oltenia trebuie continue, şi nu cred aveţi dreptate când spuneţi a fost pe minus în 2013. A fost pe profit, domnule... Mai mult decât atât, vreau atrag atenţia asupra unei chestiuni pe care, din păcate, o tratăm cu foarte multă superficialitate. Complexul Energetic Oltenia livrează cărbune la CET-urile Oradea ş.a.m.d. care, la rândul lor, dau căldură, apă caldă cetăţenilor din oraşele respective. Acele CET-uri nici acum nu şi-au plătit datoriile la Oltenia. Vorbiţi de datoriile de la Hunedoara. Păi, în procesul de fuzionare - dumneavoastră când aţi plecat mi-aţi lăsat un proces de fuzionare, Complexul Energetic Hunedoara a fost făcut din unirea celor două - Mintia şi cu Videle din Valea Jiului. Păi datoriile acelea au rămas, nu supăraţi. Ce profit aţi lăsat dumneavoastră era din exploatare, dar nu era... erau datoriile imense care veneau din spate. Deci, iată, lucrurile nu stau chiar aşa. Multă politică şi, din păcate, domnule ministru Bode, fără multe propuneri. aşteptam ca atunci când facem o analiză serioasă asupra unui sector extrem de important, precum cel al energiei, este nevoie vii şi cu propuneri. spui: domnule, uite, ai greşit dumneata aici, dar eu am altă propunere, şi propunerea mea este asta. Ei, din păcate, nu prea faceţi lucrul acesta. Dar, dacă doriţi o dezbatere mai amplă pe acest sector, garantez pot face faţă. Mulţumesc foarte mult. (Aplauze.)
07 Apr 2015  Sursa: stenograme parlament
2.
: Domnule preşedinte de şedinţă, Stimaţi colegi, Sigur este a doua moţiune simplă pe energie. aşteptam de la domnul ministru Bode la mai mult profesionalism. Credeam într-un an şi ceva a mai învăţat ceva. Din păcate, în afară de a jigni şi de a aduce anumite date care n-au nimic de-a face cu realitatea, mai nimic în această moţiune decât politică. Ar trebui cereţi scuze în ceea ce priveşte, cel puţin, domnul Bode, dar, sigur, nu cer - probabil -i prea mult. Într-adevăr, eu am controlat sistemul energetic, dar l-am controlat profesionist, domnilor. Luaţi datele, datele dumneavoastră sunt aiurea. În 2013, întreprinderile din subunităţile din sistemul energetic au crescut veniturile cu 39%, iar profitul cu 37% - vorbesc din 2013. Am lăsat proiecte cum n-a avut niciodată sistemul energetic. cel puţin zece proiecte, dacă vreţi vi le enumăr acum, pe care le-am lăsat acolo, făcute într-un an de zile, în care am făcut şi Departamentul de energie şi funcţioneze şi lucrurile scoată şi profit ş.a.m.d. Mai mult decât atât, am fost primul care am listat la Londra, domnule, poate nu ştiţi. Romgazul, Electrica acelea sunt începute şi făcute de subsemnatul sau de echipa pe care am condus-o eu. Transgaz, NuclearElectrica poate nu ştiţi sunt societăţi pe profituri foarte mari, mai ales de când au fost listate la bursă. Şi acestea sunt făcute de subsemnatul. Ştiu, sigur nu plate. Nu place, dar asta e, n-am ce fac. Mai departe, faptul nu se realizează investiţiile cu China, acesta poate este un reproş pe care şi eu l- aduce Ministerului Energiei. Pentru proiectele există, memorandumurile sunt semnate, nu trebuie decât mai multă implicare, şi aici sunt foarte mulţi - nu domnul ministru, sunt convins el este de acord - sunt mulţi care pun piedici realizării acestor contracte. Şi refer la NuclearElectrica, refer la Tarniţa, refer la cablul submarin, refer la proiectele de modernizare la Oltenia, inclusiv realizarea noului grup energetic cu chinezii la Rovinari ş.a.m.d. Deci lucrurile acestea sunt lucruri reale pe care eu le-am lăsat în fază avansată de negociere. Sigur, mai departe sunt convins domnul Gerea le va duce spre bun sfârşit. Din sală: Ne luaţi la mişto?
07 Apr 2015  Sursa: stenograme parlament
3.
: Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, mulţumesc pentru votul acordat. Este o iniţiativă pe care eu am avut-o anul trecut, de realizare a Programului "Prima maşină". A avut în vedere, spunem aşa, creşterea cererii interne de produse româneşti - şi surprinde am ascultat aici câţiva colegi, care propuneau creşterea valorii de garantare, creşterea sumei pentru care statul poate acorde garanţii. Nu se poate facem lucrul acesta. Cine vrea Mercedes, nu are decât, înseamnă are bani şi trebuie -şi ia Mercedes, dar nu cu ajutorul statului. Noi am făcut acest program, acest proiect, pentru tineri care au venituri modeste şi pentru cei care nu sunt tineri, dar care nu pot -şi permită -şi cumpere o maşină şi principalul element care a stat la baza acestui proiect - stimularea industriei autohtone. mulţumesc încă o dată şi sper aibă succes acest proiect.
01 Apr 2015  Sursa: stenograme parlament
4.
: În primul rând, aprecia poziţia colegilor noştri, indiferent sunt de la putere ori de la opoziţie, şi cred a fost o dezbatere bună, chiar dacă, sigur, m-am referit la domnul ministru, nu am făcut-o intenţionat, pentru întreaga moţiune este direcţionată către mine şi evident trebuia răspund la ceea ce a spus Domnia Sa, deşi, faţă de ce aţi scris dumneavoastră, eu v-am răspuns destul de elegant. Asta, sigur, presupune şi o anumită educaţie. În al doilea rând, s-a spus nu am făcut notificarea Ordonanţei nr.57. Fals. S-a făcut prenotificare, s-a făcut notificare, există depusă la Consiliul Concurenţei şi aşa mai departe. Deci, a doua chestiune. Cu transferarea OPCOM-ului şi a FORMENERG-ului. OPCOM-ul am ţinut mult vină la Departamentul de Energie, dintr-un motiv foarte simplu. OPCOM-ul trebuie deschis capitalului privat; trebuie deschis şi realizat, după părerea mea, cu o bursă regională puternică, pentru are capacitatea aceasta, s-a dezvoltat foarte bine în aceşti ani şi eu cred ar fi o greşeală dacă nu am reuşi facem lucrul acesta. FORMENERG-ul este societate care se ocupă de pregătirea salariaţilor din domeniul energiei. Din acest motiv am considerat este bine stea lângă Departamentul de Energie şi nu în altă parte. Deci, sunt argumente foarte clare. Şi, în sfârşit, vrea ... îmi pare rău, eu nu mi-am permis jignesc pe nimeni, nici -l fac incompetent, nici -l fac amator, dar cineva care a fost consilier al domnului Boc şi a dus economia unde a dus-o, nu merită fie nici şef de restaurant, darămite conducă un sistem energetic naţional! E dificil, e greu. Asta înseamnă profesionalism şi mai înseamnă ceva - o anumită inteligenţă şi un anumit mod de a lucra în echipă. mulţumesc şi sper veţi respinge această moţiune. (Aplauze)
17 Mar 2014  Sursa: stenograme parlament
5.
: Da, la ceas de seară, dacă doriţi dumneavoastră. De asemenea, vorbim despre strategie şi despre mixul energetic diversificat. Domnilor, Greşeala vine din urmă cu zece ani, când noi am pornit în producerea de energie electrică pe companii cu unică resursă. Nicăieri în Europa nu se întâmplă acest lucru şi sigur promovarea unor legi în Parlament care stau tot la fel, de patru-cinci ani, precum Legea holdingului sau alte legi, va permite o reaşezare a sistemului energetic pe alte baze. Fiecare companie ar trebui aibă un mix de resurse pe baza căruia produce energie electrică. Lucrurile acestea nu se întâmplă. Şi datorită opoziţiei organismelor internaţionale, dar şi faptului noi nu am insistat arătăm ţara noastră este singura din Uniunea Europeană care funcţionează pe un asemenea sistem de organizare şi care este prost. Strategia - sigur eu am fost cel care am spus România are nevoie de o nouă strategie energetică. Strategia făcută în 2007 până în 2020 este - spun - în vigoare, dar ea suportă reajustări, pentru evoluţiile în domeniul energetic sunt foarte rapide şi este nevoie de o nouă strategie energetică. Sigur , ca faci o strategie energetică sunt nişte reguli: unu - ai bani, şi doi - aplici procedurile de transparenţă europeană. Asta am făcut. În momentul de faţă, colegul meu care a venit după mine are toate condiţiile pentru a da drumul la această licitaţie pentru strategia energetică a României. Şi ce trebuie urmărească această strategie? În primul rând - cel puţin asta este părerea mea şi asta am cerut tuturor - securitatea aprovizionării cu energie şi asigurarea dezvoltării economico-sociale în contextul unei viitoare cereri de energie în creştere; protecţia mediului pentru limitarea efectelor schimbărilor climatice; asigurarea competitivităţii economice prin menţinerea unui preţ suportabil la consumatorii finali. Desigur primii paşi au fost făcuţi. Drept dovadă sunt investiţiile începute în ultimul an, negocierile aflate în derulare şi modul în care am încercat corectăm disfuncţionalităţile sistemului energetic. În prioritizarea investiţiilor necesare ne-am concentrat atenţia asupra investiţiilor care aduc plusvaloare faţă de producerea de energie în sine, cu referire la impactul pozitiv asupra mediului de afaceri şi dezvoltarea socio-economică a ţării; crearea de locuri de muncă, dezvoltarea industriei locale; atragerea tinerilor către tehnologii şi domenii cu perspectivă de remunerare bună pe termen lung, pentru diminuarea relocării forţei de muncă tinere specializate. Procesul de atragere a investiţiilor a fost dublat de un amplu program de privatizare. Acest program, aşa cum bine ştiţi, a fost un succes, îmi pare rău dumneavoastră nu l-aţi menţionat. Noi am primit felicitări pentru listările pe care le-am făcut anul trecut. Nu mai vorbim de Romgaz, care a fost listat atât la Bursa din Bucureşti, cât şi la cea din Londra şi unde a fost un real succes. place, nu place, asta este realitatea. Şi bineînţeles ar fi fost de dorit faceţi lucrul acesta acum zece ani, acum opt ani, acum şase ani. Aţi avut posibilitatea, nu aţi fost în stare, îmi pare rău! Sigur , prin lucrul acesta, în afara faptului am atras resurse financiare, unele la bugetul de stat, altele în companii, aceste listări au dus la consolidarea pieţei româneşti de capital, la încurajarea emitenţilor de a se finanţa prin intermediul pieţei de capital şi prin creşterea veniturilor la bugetul de stat. Prin tranzacţionarea pe bursă am asigurat, totodată, posibilitatea ca investitorii privaţi participe la deciziile şi managementul acestor companii de stat, îmbunătăţindu-se astfel eficienţa operaţională a acestor companii. Desigur vom continua aceste listări. N-o aşteptăm strategia energetică pe care dumneavoastră ne-o recomandaţi, pentru este nevoie, de exemplu Complexul Energetic Oltenia fie listat la bursă anul acesta cu 15% şi, de asemenea, la Complexul Energetic Hunedoara urmărim atragerea unui investitor care preia un pachet de acţiuni reprezentând 51% din capital, prin majorarea de capital prin emisiune de noi acţiuni. Vânzarea pe bursă a 51% din Electrica SA sperăm fie, de asemenea, un succes. Sigur deranjează faptul s-a înfiinţat acest departament pentru energie. Eu zic a fost un lucru bun şi trebuie rămână ca un departament specializat pentru energie şi cred lucrul acesta, acest departament va avea o evoluţie pozitivă în dezvoltarea energeticii româneşti. N-am nicio îndoială în sensul acesta. Voi face însă câteva referiri la managementul sistemului energetic. Ne spuneaţi nu am respectat Ordonanţa Guvernului nr.109. Eu spun am respectat-o şi peste tot sunt profesionişti. Niciunul din cei cu care am făcut selecţia de candidaţi nu este membru de partid. Domnul Metea nu este membru de partid, nu l-am ales eu, l-au ales societăţile de selectare, care au fost unele de pe vremea dumneavoastră. Le-am preluat. Singurul la care puteţi faceţi o anumită afirmaţie este Complexul Energetic Oltenia, dar care nu mai este membru de partid. A fost. spun eu care au fost membrii PDL pe vremea dumneavoastră, toţi directorii? Îi am aici notaţi, dacă vreţi, dar nu cred lucrul acesta este foarte important. Important este ca aceste companii aibă deschidere spre managementul privat, poată coopteze în consiliul de supraveghere profesionişti, atât din ţară, cât şi din străinătate din partea fondurilor private care au cumpărat acţiuni la aceste companii şi în felul acesta internaţionalizăm aceste companii şi poată joace un rol important pe această piaţă, fie -i piaţa românească, fie e piaţa regională. Sigur eu am făcut un răspuns mult mai mare, el este în scris, o -l las, dacă doriţi, vi-l şi înmânez. Fac doar un răspuns, dau doar un răspuns la principalele puncte ridicate de dumneavoastră. Dar, ca nu rămână niciun fel de îndoială, trebuie precizez toate procesele de recrutare a administratorilor derulate la nivelul Departamentului pentru Energie, verificarea modului în care candidaţii îndeplinesc criterii de recrutare şi selectare, evaluare-testare, verificare referinţelor şi primele interviuri au fost realizate de firme specializate în recrutare de resurse umane. Ca nu mai facem niciun fel de referire la acest lucru. mai spun un lucru. aţi adus vorba despre Hidroelectrica. Toate organismele internaţionale ne-au felicitat pentru consiliul de supraveghere pus la Hidroelectrica, în urma Ordonanţei nr.109. Niciunul nu a fost membru de partid vreodată. rog verificaţi lucrul acesta şi nu mai faceţi afirmaţii de acest gen. Deci, referitor la taxa pe stâlp, aşa cum place s-o numiţi, aceasta intră în categoria impozitelor şi se încadrează în ansamblul măsurilor fiscale de creştere a veniturilor bugetare prin lărgirea bazei de impozitare, întreprinse de Guvern în contextul evoluţiilor economice şi financiare interne. Având în vedere reglementările contabile, precum şi prevederile art.18 şi 20 din Legea nr.213/1998 privind bunurile proprietate publică, potrivit cărora evidenţa contabilă financiară a bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului şi al unităţilor administrativ teritoriale se ţine distinct contabilitatea în minister a organelor de specialitate, precum şi cea a administraţiei publice centrale sau locale, după caz, construcţiile din domeniul public nu intră sub incidenţa acestui impozit. Deci, orice afirmaţie a dumneavoastră mi se pare de rea-voinţă. De asemenea, şi în domeniul agriculturii s-au făcut foarte multe lucruri în acest sens. Referitor la impozitul pe veniturile din activităţile de exploatare a resurselor naturale, trebuie precizat faptul cerinţele de consolidare fiscală, caracterul nerenegenerabil al resurselor naturale, precum şi faptul la momentul adoptării Ordonanţei Guvernului nr.6/2013 privind instituirea unor măsuri speciale pentru impozitarea exploatării resurselor naturale, altele decât gazele naturale, nivelul redevenţelor era cel stabilit în anul 2004, au impus adoptarea unor măsuri economice care asigure stabilitatea financiară a economiei şi o contribuţie a agenţilor economici în domeniul exploatărilor resurselor la efortul general de dezvoltare a ţării corespunzător importanţei acestui sector. Calendarul de liberalizare, păi, trebuie îl întrebaţi pe domnul Boc. Şi l-a asumat şi noi l-am continuat. Aşa cum bine ştiţi, energia electrică este liberalizată de la 1 ianuarie, în afară de consumatorul casnic, iar probabil în luna aprilie, ANRE-ul va face ultima mărire de preţ în domeniul gazelor naturale, urmând ca tot în anul acesta dăm drumul la bursa de gaze, ceea ce sperăm ca preţul aibă o anumită stabilitate şi pe piaţa gazelor din România. Deci, aici nu am făcut altceva decât respectăm memorandumul încheiat cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional şi facem eforturi ca preţul gazelor naturale nu ajungă la nivelul calendarului, el a fost stabilit până la sfârşitul anului 2014, adică, cumva, preţul scadă faţă de cel pe care îl ştiţi dumneavoastră din înţelegerea cu Fondul. În ceea ce priveşte creşterea accizelor la carburanţi. Păi, aţi uitat sintagma: "aici sunt banii dumneavoastră". Chiar aţi uitat-o? Doriţi facem autostrăzi în România, cu ce bani? De unde? Avem nevoie de aceşti bani pentru a putea investim în infrastructură. Deci, faptul opuneţi la această taxă, mi se pare o ipocrizie, da, rog, este problema dumneavoastră. Sursele de energie regenerabilă. Am vorbit la început despre sistem şi despre impactul energiei regenerabile asupra funcţionării sistemului energetic naţional. Este o temă intens dezbătută, însă de cele mai multe ori argumentele din spaţiul public omit interesul naţional, funcţionarea în condiţii de siguranţă a sistemului. Într-adevăr, guvernarea anterioară a lăsat o piaţă regenerabilă funcţională, atât de funcţională încât nu mai funcţionează nimic altceva în piaţa de electricitate în afara acestora. De aceea sunt mari probleme de atragere a investiţiei în alte capacităţi energetice necesare asigurării securităţii energetice a ţării. Aţi dezvoltat o schemă mult prea generoasă pentru capabilităţile consumatorului din România şi, în acelaşi timp, cea mai generoasă din Europa. Astfel, consumatorii cei mai săraci din Uniunea Europeană plătesc cel mai mult pentru energia verde. În plus, în România, prin reglementări secundare, a fost asigurat accesul garantat şi prioritar la reţele, fără discriminare, al tuturor producătorilor de energie electrică din surse regenerabile, reglementări care nu au fost asigurate de alte state membre, mult mai bogate decât România. Dezvoltarea regenerabilei nu a produs nici locuri de muncă în România, nu a dezvoltat nici industria românească, ci a transformat România într-o piaţă de desfacere extraordinar de profitabilă. Drept dovadă, chiar şi după aplicarea Ordonanţei nr.57/2013 au fost sute de cereri de acreditări, această realitate spune multe despre profitul acestor producători înainte de aplicarea ordonanţei. Cine poate -mi spună cât de corectă poate fi această schemă susţinută şi promovată la Uniunea Europeană de către Guvernul PDL, încât un producător de regenerabile poată vinde energia produsă cu zero lei pe megawatt sau plătească ca cumpere energia de la ei. De ce? Pentru faptul profitul lor este asigurat direct din factura consumatorului final, astfel încât piaţa de electricitate nu beneficiază de o funcţionare corectă, conform căreia producătorii şi-ar vinde energia la costurile de producţie. Profitul acestor producători provine direct de la consumatorul român, merge direct la companii din afara României şi nu se reinvesteşte în ţară. Le-am solicitat producătorilor de regenerabile investească în alte proiecte energetice din România, altele decât regenerabilele. Niciunul nu face acest lucru. Tot profitul merge în afara ţării. Am fost nevoit opresc acest jaf asupra consumatorului român şi am propus o schemă de reducere a suportului pentru regenerabile, absolut necesar şi solicitat de către consumatorii energointensivi din ţară. Evoluţia impactului în factura consumatorului final a contribuţiei pentru energia regenerabilă în cursul anului 2013 a fost de creştere accelerată de la 30 lei pe megawatt la circa 53 de lei pe megawatt. Dacă nu se aproba legea şi nu era promulgată de preşedinte, aceste preţuri se duceau la 80 de lei pe megawatt. Iată de ce a fost nevoie luăm aceste măsuri extrem de importante pentru consumatorii români. mai vrea spun ceva. Apropo de mafie şi de ceea ce vorbiţi dumneavoastră. dau nişte exemple, poate vi le împrospătez, le-aţi uitat. spun de Hidroelectrica. Cine a adus-o în starea care a adus-o. spun de Regia de activităţi nucleare, 200 de milioane de euro minus? spun ce s-a întâmplat la Complexul Energetic Oltenia? dau documentele, dacă vreţi, uitaţi peste ele, vedeţi jaf şi mafie, nu ceea ce spuneţi dumneavoastră aici. Al doilea lucru pe care vreau vi-l dau. Dacă ne spuneţi de... eu vreau spun un lucru. În 2013 veniturile, faţă de 2012, ale societăţilor în energie au crescut cu 139 la sută. Profitul cu 137 la sută. O fi bine, o fi rău? Ce părere aveţi? E mai bine, nu? A, deci asta e mafia. Da? mai dau un exemplu. În 2011 dumneavoastră aţi avut venituri de 23,7 miliarde de lei, la toate companiile energetice. Şi aţi obţinut un profit de 1,49 miliarde de lei, faţă de 2,7 miliarde de lei pe care i-am obţinut noi. Deci la venituri mari, aţi luat profit mic. De ce? Păi, căutaţi dumneavoastră de ce. Costurile, banii furaţi, acolo uitaţi, domnule ministru, nu ne daţi nouă lecţii cu furatul şi cu chestiuni de genul acesta. În concluzie, stimaţi colegi, tot ceea ce am prezentat astăzi arată eu şi echipa din Guvern am avut viziune în ceea ce priveşte gestionarea sistemului energetic naţional. Am ţinut cont de interesele consumatorilor români, am ţinut cont de problemele jucătorilor din industrie, am ţinut cont de necesitatea dezvoltării capacităţilor de producţie şi de dezvoltarea interconectărilor în vederea poziţionării României drept jucător strategic la nivelul regional. Principalul obiectiv al sectorului energetic românesc este acoperirea consumului anual de electricitate şi căldură pe întreg parcursul anului. În urma schimburilor de electricitate care au loc anual în sistemul energetic interconectat european efectuate prin contracte comerciale pe piaţa concurenţială se constată România este un stat exportator de electricitate în regiune. Pentru a rămâne un pol energetic regional, respectiv, pentru a-şi consolida această poziţie, este necesar dezvoltăm capacităţi noi de producţie într-un mix energetic diversificat, conform cu cerinţele de mediu actuale, avem capacităţi de echilibrare a sistemului naţional, în condiţiile creşterii ponderii regenerabile în sistem şi dezvoltăm interconectări în vederea diversificării rutelor de transport electricitate şi gaze naturale, dar şi pentru asigurarea comercializării electricităţii pe pieţele de energie conexe. Avem în acest sens un pachet de proiecte prioritare, inclus în orientările strategice în energie, pentru orizontul de timp 2035. Vreau punctez câteva elemente referitor la afirmaţia conform căreia România are supracapacităţi de producţie. Foarte mulţi confundă termenii. Când vorbim despre capacitate, avem în vedere puterea instalată cu energia capabilă a fi produsă, fără a ţine seama de faptul fără combustibilii necesari, această energie nu poate fi produsă. Este de reţinut şi faptul unele din aceste capacităţi reprezintă rezerve de funcţionare obligatorii pentru securitatea sistemului energetic naţional, iar altele sunt centrale vechi, neperformante economic şi care urmează a fi scoase din uz şi înlocuite cu capacităţi noi. Îmi reafirm angajamentul faţă de respectarea programului de investiţii necesar sistemului energetic naţional, program care trebuie vizeze dezvoltarea de noi capacităţi, modernizarea şi retehnologizarea celor vechi, dezvoltarea interconectărilor şi valorificarea resurselor interne benefice economiei naţionale. mulţumesc pentru atenţie.
17 Mar 2014  Sursa: stenograme parlament
6.
(ministrul economiei): Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Sigur aşteptam de la un fost ministru la o analiză mai serioasă şi mai profundă a sistemului energetic şi cumva spună şi ce a făcut Domnia Sa cât a fost ministru şi ce au făcut şi predecesorii domniei sale, care au condus acest sistem energetic şi din care, sigur, nu prea a rămas mare lucru. Eu sper ca, în urma mea, rămână ceva. Ceva bun pentru sistemul energetic naţional. Trecând peste afirmaţiile fără substrat incluse în textul moţiunii simple, aşa cum spuneam, avem ocazia astăzi de a discuta cu adevărat despre sistemul energetic românesc, despre ce am găsit când am preluat mandatul de ministru delegat pentru energie, în decembrie 2012, despre realizări, despre proiecte şi despre cât de important este avem coerenţă în elaborarea politicilor energetice şi a celor industriale. Când am preluat mandatul de ministru delegat pentru energie, sectorul energetic din România tocmai se confrunta cu efectele politicilor aplicate de guvernele anterioare, care au creat condiţii excesiv de avantajoase, practic cu dedicaţie pentru dezvoltarea de capacităţi energetice în surse de energie regenerabilă. Am preluat un sector de producere a energiei cu instalaţii învechite, cu investiţii nerealizate, obligatorii de conformare cu cerinţele de mediu, posibile de infringement şi nici măcar demarate, deşi perioadele de conformare impuse prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană fuseseră depăşite de mult. A trebuit luăm măsuri imediate pentru stoparea creşterii rapide a energiei regenerabile în sistemul energetic naţional datorită unei scheme de susţinere care nu a luat în considerare suportabilitatea preţului la consumator şi impactul asupra competitivităţii industriei locale. În plus, obligativitatea absorbţiei cu prioritate în sistemul energetic al surselor de energie regenerabile, care nu se aplică în toate statele membre ale Uniunii Europene, ridică mai probleme de siguranţă a reţelelor electrice şi disproporţionează piaţa de electricitate, punând în dificultate companiile termoenergetice care constituie rezerva de capacitate în sistem necesară siguranţei sistemului. Stimaţi colegi, Da, într-adevăr, România poate deveni un pol energetic şi aşa ar trebui fie, având în vedere resursele energetice interne şi potenţialul sistemului energetic naţional cu un mix diversificat de resurse. În baza acestui deziderat, încă de la preluarea mandatului meu, în lipsa unei strategii energetice actualizate, am realizat, în cadrul Departamentului pentru energie, o analiză şi o evaluare a sectorului energetic în contextul politicilor europene de energie şi mediu şi ţinând cont de ţintele ambiţioase propuse de Comisia Europeană pentru orizontul de timp 2030. Pornind de la realităţile existente şi luând în considerare utilizarea eficientă a resurselor autohtone, am identificat un necesar de investiţii pe trei direcţii: în sectorul de producere a energiei în vederea conformării cu cerinţele de mediu şi asigurarea necesarului de capacitate previzionat pentru anul 2020-2025; în sectorul de echilibrare a sistemului energetic, în condiţiile creşterii accelerate a surselor de energie regenerabilă; şi în interconectări pentru întărirea sistemului energetic şi diversificarea surselor de aprovizionare, dar şi de comercializare a electricităţii produse în România. Avem astăzi un pachet investiţional identificat ca minim necesar pentru întărirea sistemului energetic şi conformarea acestuia cu cerinţele energetice de mediu pe termen mediu şi lung. Aceste proiecte, aşa cum le-am mai explicat şi altă dată, sunt cele pentru realizarea reactoarelor 3 şi 4 la Cernavodă, Centrala Hidroelectrică de Pompaj de la Tarniţa, Proiectul de modernizare a Centralei de la Mintia Deva, Complexul Hidroenergetic Turnu Măgurele Nicopole, Termocentrala de la Rovinari, Cablul submarin între România şi Turcia. Toate aceste proiecte le-am repus - dacă vreţi - pe masă, unele fiind noi, altele mai vechi, dar care sunt în diverse stadii de negociere cu parteneri din străinătate. Desigur pot fi comentarii legate de aceste investiţii, dacă sunt sau nu necesare, pentru am văzut se face o confuzie, avem capacitate de producere a energiei foarte mare. Este adevărat, dar unele din aceste capacităţi vor trebui închise peste zece, 12-15 ani, şi atunci este nevoie înlocuieşti aceste capacităţi cu alte capacităţi de producţie moderne şi care pot asigure funcţionarea sistemului energetic. Întrebarea este unele proiecte sunt de zece, 15 ani, de ce nu s-au realizat? Dumneavoastră aţi fost la putere din 2004 până în 2012. Aţi avut la dispoziţie opt ani şi unii ani au fost cu creştere economică - 7-8%, deci erau suficienţi bani şi posibilitate de a atrage investitori cu care faceţi lucrurile acestea. Din păcate, nu aţi putut s-o faceţi. De asemenea, ne vorbiţi despre eşecul proiectului Nabucco. Într-adevăr, a fost un eşec. Cine îşi asumă însă acest eşec? Ar trebui fie asumat de cei care au mers pe o singură variantă de lucru privind obiectivul României de a-şi asigura diversificarea surselor de aprovizionare, fără se gândească la un plan alternativ, lăsând astfel România izolată, în afara tuturor rutelor de transport al gazelor naturale spre Europa. Apoi, pentru a oferi imaginea completă a ceea ce aţi lăsat în urmă, voi da câteva informaţii despre starea tehnică actuală a capacităţilor de generare din sistemul energetic naţional. Aproximativ 80% din grupurile termoenergetice din România au fost instalate în perioada 1970-1980, în prezent depăşindu-şi practic durata de viaţă normată. Grupurile din termocentrale funcţionează cu randamente foarte mici, la 65-70% din randamentele grupurilor moderne. Circa 30% din energia consumată provine astăzi din centralele pe cărbune. Întrebarea este: Ne putem permite le oprim? Deci, dacă le oprim, atunci trebuie fim conştienţi trebuie producem energie din alte surse. Care sunt? Din energie regenerabilă? Nu cred putem asigura siguranţa sistemului, aceasta este o energie intermitentă. Deci, iată, sunt întrebări la care trebuia fi răspuns la vremea respectivă. În cursul anului 2013, eforturile noastre s-au concentrat pe identificarea unor potenţiali investitori pentru aceste centrale. Ne vorbeaţi despre Centrala de la Deva. Desigur acolo s-a acţionat cum s-a putut, pe baza legilor în vigoare. S-a făcut o licitaţie, au câştigat partenerii chinezi, se negociază contractul de furnizare a echipamentelor pe baza unui credit furnizor. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu cele patru mine. Aşa cum bine ştiţi, din 1982 nu s-a făcut nicio investiţie în minele din România - o investiţie serioasă, care permită creşterea productivităţii muncii şi scoatem cărbune la un preţ care permită centralei de la Deva vândă energia electrică la un preţ competitiv. Aceste lucruri trebuia mi le fi spus dumneavoastră şi mai puţin chestiunea de eseu literar pe care aţi făcut-o din presă sau din alte surse. În prezent, avem, de asemenea, discuţii şi în ceea ce priveşte modernizarea Complexului Energetic Oltenia, şi ştiţi foarte bine, s-a încheiat contractul de finanţare de 200 de milioane de euro pentru Termocentrala de la Turceni. Acolo, în afară de modernizare, are loc şi îmbunătăţirea instalaţiei de desulfurare, deci toate acestea care permit funcţionarea pe baza normelor europene - normelor europene de mediu. De asemenea, la Paroşeni, investiţie de 70 de milioane de euro, care a fost începută anul trecut tot pentru instalaţia de desulfurare. Deci, iată sunt realizări pe care îmi pare rău, trebuie le trec în dreptul meu şi minus în anii de guvernare ai dumneavoastră. Mai mult decât atât, ne vorbiţi despre uraniu. Păi de ce n-aţi făcut-o dumneavoastră? Nu ştiaţi rezerva de uraniu se termină în 2017? Aţi fost şi ministru. Ştiaţi foarte bine lucrurile acestea se vor întâmpla. Sigur eu sunt împotriva importurilor de resurse atâta timp cât noi avem aceste resurse în România şi am promovat o hotărâre de Guvern în acest sens, urmând ca Compania de uraniu întocmească studiul de fezabilitate, urmând ca, pe baza acestor studii, asigure finanţarea. Finanţarea se poate asigura prin mai multe forme, dar asta ţine... pot da în particular modul în care se pot face finanţări în România. O voce din sală: La ceas de seară!
17 Mar 2014  Sursa: stenograme parlament
7.
(ministrul delegat pentru energie): Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Este o ordonanţă care este extrem de importantă pentru sistemul energetic naţional. Este o ordonanţă care regândeşte puţin schema de promovare a energiei regenerabile, dar care are în vedere nu modificarea în esenţă a ei, ci translatarea plăţii certificatelor verzi pe o perioadă de trei ani. De asemenea, legea are în vedere faptul ca tranzacţionarea certificatelor verzi se facă pe bursă, ceea ce sigur va schimba puţin datele problemei, şi are în vedere, dacă vreţi, până la urmă, stoparea creşterii accelerate a contribuţiei pentru energia regenerabilă în facturile consumatorilor casnici şi industriali. De altfel, prin această lege, am dorit stabilim un echilibru între ceea ce înseamnă menţinerea investiţiilor în domeniul regenerabil, dar şi cu preţul energiei electrice care se reflectă în facturile consumatorilor casnici şi industriali. vrea spun am văzut raportul comisiei şi mulţumesc domnului preşedinte Iancu şi colegilor care au lucrat la această lege şi suntem de acord cu majoritatea amendamentelor, exclusiv art.II. mulţumesc şi supun aprobării acest proiect de ordonanţă.
17 Dec 2013  Sursa: stenograme parlament
8.
: Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Am asistat la o dezbatere cu multe lucruri bune, pe care... asigur o aplec foarte atent asupra lor. În al doilea rând, domnule ministru sau fost ministru al economiei, ne-aţi înmânat acea strategie, dar presupun ştiţi o strategie cuprinde direcţii generale, direcţii de urmat, căi ş.a.m.d., şi nu chestiuni punctuale. Chestiunile punctuale le discutăm, iată, astăzi, aici. Dumneavoastră puteaţi -mi spuneţi, cum vedeţi dumneavoastră eficientizarea Complexului Energetic Hunedoara în perspectivă. Şi atunci, spuneam, da, uite o soluţie foarte bună. Poveşti din acestea politice, cum o facem, cum o dregem, le ştiu foarte bine. Problema este aici avem nevoie de măsuri concrete, măsuri care poată conduce la intrarea acestei societăţi într-o piaţă de energie liberă, în care preţurile, aşa cum bine ştiţi, se formează pe bursă. Deci aici dacă sunt soluţii sau erau soluţii, trebuia mi le spuneţi. În al doilea rând, nici nu trebuia ajungem aici, la această dezbatere cu acest Complex, dacă în decursul anilor eram în stare fie nu desfiinţăm fostul CONEL, cum îi mai spunea înainte, fie dacă reuşeam creăm acele societăţi cu mix energetic, în aşa fel încât toate companiile poată stea în piaţă. este o companie pe cărbune sau pe gaz metan sau pe alte resurse, acestea trebuiau rămână în piaţă la un preţ competitiv. Or, dacă nu am reuşit lucrul acesta, atunci trebuie ne chinuim, repet, ne chinuim ca aceste unităţi poată devină eficiente din punct de vedere economic. Altfel, avem o mare problemă. Fie avem capital şi-l investim ca le facem eficiente, fie, dacă nu, le privatizăm. Şi, aşa cum bine ştiţi, Guvernul Ponta a adoptat o hotărâre de guvern prin care acest Complex va fi privatizat - 51% prin majorare de capital. Nu ştim dacă va fi o soluţie bună, va fi o soluţie rea, vom vedea la vremea respectivă. Dar, până atunci, dacă cineva crede are soluţii miraculoase, eu le aştept. Şi doamna deputat, şi domnul deputat, oricine are o soluţie care îi stă la îndemână şi care crede mineritul în România poate producă energie la preţuri competitive îl aştept la o discuţie. Restul, este vorbă goală, iertaţi spun lucrul acesta. În al treilea rând, suntem preocupaţi facem investiţii în acel complex energetic. Avem începute discuţii cu diverşi parteneri, fie la Mintia, fie în modernizarea minelor, pentru , ţin reamintesc: nu-mi amintesc ca în ultimii 15 - 20 de ani fi investit în mine, în modernizarea lor, în mecanizarea lor, ceea ce ar presupune o productivitate mai mare şi, evident, un preţ mai mic. Nu vom putea rămâne în piaţă cu extracţia de huilă la, ştiu eu, 20 - 25 euro, sub nicio formă, dacă nu vom reuşi undeva la 10 - 12, maximum 14 euro/Gcal. Asta ca închidem aceste discuţii care nu au nimic de-a face cu realitatea economică. Şi, în sfârşit, vrea -i spun unui domn care nu mai poate o schimbe domnul Ponta: există o vorbă românească ... cu grija altuia. Mulţumesc foarte mult.
28 May 2013  Sursa: stenograme parlament
9.
(ministru delegat pentru energie): Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, gândeam doamna deputat, aşa, printre plimbările pe care le face cu telegondola de la Petroşani, se mai gândeşte şi la minerit, ceea ce nu-i rău. Problema este domnia sa este deputat de vreo 10-12 ani şi nu prea am văzut nişte propuneri de măsuri care ducă la eficientizarea sectorului minier din Valea Jiului dar, sigur, lucrurile se uită repede..., unii, alţii nu o le uite niciodată. Deci, sistemul energetic naţional, sigur în momentul de faţă are câteva probleme legate de scăderea dramatică a consumului şi de lipsa de infrastructură, mai ales de transport, de care, din păcate, în ultimii ani nimeni nu s-a preocupat de ea şi aceasta are consecinţe dramatice asupra vânzării de energie electrică, nu neapărat pe piaţa internă, cât pe piaţa externă. De asemenea, există şi câteva consecinţe ale măsurilor luate de PDL în ultimii patru ani, mai ales în domeniul economic, şi iată consecinţele se văd acum, şi rezultatul negocierilor cu organismele internaţionale care, desigur, prevede şi liberalizarea preţurilor la energie şi gaze naturale, preţuri care sunt descurajante pentru economia noastră. Şi, în sfârşit, tot datorită unor măsuri luate aiurea, neţinând cont de situaţia sistemului energetic naţional, şi anume, aplicarea sistematică a schemei de ajutor de stat pentru energia regenerabilă, fără corelarea acesteia cu specificitatea şi gradului de dezvoltare al sistemului energetic naţional. Şi nu numai acestea sunt principalele elemente. Mai sunt şi altele, le ştiţi şi dumneavoastră, cele legate de modul în care s-au făcut contractele de energie electrică, care are consecinţe şi în momentul de faţă. Desigur preocuparea noastră este eliminăm furturile care au avut loc în sistemul energetic. Nu mai vorbim de faptul în Valea Jiului, nu ştiu dacă în ultimii 15 ani s-a făcut vreo modernizare la vreo mină. Noi nu putem cerem sistemului energetic naţional producă la preţurile pe care ni le spunea doamna deputat în moţiunea respectivă. Adică, la 100 de lei, spunem, media gigacaloria, Complexul Energetic Hunedoara nu poate reziste, stimată doamnă. Deci, acolo trebuie luate măsuri de eficientizare cât mai urgent posibil şi, sigur, noi încercăm facem lucrul acesta. Evident trebuie investiţii, şi dumneavoastră aţi avut posibilitatea ca în anii cât aţi fost la guvernare investiţi în acele mine, indiferent ele sunt viabile în momentul de faţă, dar şi celelalte care încă mai sunt viabile şi vor fi închise. Din păcate, n-aţi făcut nimic în acest sens. Iar pe noi ne preocupă lucrul acesta. Sigur suntem în discuţii privind modernizarea acestor mine, dar lucrul acesta nu se poate face peste noapte, şi minerii ştiu lucrul acesta. De asemenea, la un moment dat ne spuneţi nu avem grijă de acest bazin carbonifer, este o vale a plângerii şi aşa mai departe, tot felul de comparaţii care, după părerea mea, pot fi reduse la una singură, şi anume aceea sistemul minier trebuie restructurat din temelii, din punct de vedere tehnologic şi managerial. Aceasta este, de fapt, situaţia pe care ar fi trebuit o scoateţi în evidenţă, în sensul se lucrează cu tehnologie veche, preţul de cost este foarte mare şi, prin urmare, nu poate reziste în piaţă în momentul de faţă, la preţurile la care produce Complexul Energetic Hunedoara. Ne mai spuneţi subminăm economia naţională. Păi, ce mai subminăm, aţi subminat-o dumneavoastră! Noi am preluat doar, sperând mai putem facem ceva din ce nu aţi făcut dumneavoastră. Aţi dus-o la pământ şi acum ne spuneţi ar trebui o refacem noi. De ce nu aţi făcut-o dumneavoastră? De ce nu aţi investit în tehnologiile miniere dumneavoastră? Pentru ştiţi foarte bine în 4-5 luni, cât avem noi la guvernare, este greu de pus pe picioare un sistem tehnologic care funcţioneze pe criterii economice şi de eficienţă. Prin urmare, afirmaţiile dumneavoastră ar trebui fie cântărite mai bine şi mai bine analizate. Sigur, este o moţiune politicianistă, o moţiune în care aţi vrut ieşiţi în faţa minerilor, arătaţi cât doare sufletul pentru ei, dar care nu are nimic de-a face cu realităţile economice din această societate. Desigur v-aţi referit la importuri. Importurile nu au fost făcute de Constantin Niţă şi nici de Vosganian. Ele au fost începute în 2011 de dumneavoastră, contract făcut în 2011 şi dacă aveţi curiozitatea îl puteţi găsi la Complexul Energetic la dumneavoastră, deci nu puteţi ne acuzaţi pe noi de aceste importuri. Ca principiu, eu nu sunt de acord facem aceste importuri, însă puterea calorică şi unele detalii tehnice ale acestui import sigur arată este mai eficient din punct de vedere al preţului, dar încă o dată repet, eu nu sunt de acord cu asemenea importuri. Ele s-au făcut, sigur, acum trebuie se deruleze. De altfel, s-a şi încheiat derularea acestui contract. Important este, însă, reţineţi şi dumneavoastră trebuie facem ceva ca reducem preţul de cost pe gigacalorie. Altfel, niciodată acest complex, indiferent o vină o distinsă doamnă economist care tot comentează în bancă, niciodată nu veţi reuşi sau nu vom reuşi punem acest complex pe criterii economice. în al doilea rând, avem în vedere câteva investiţii pe care dorim le facem. În primul rând, reabilitarea Grupului IV de la Mintia. Avem discuţii cu câţiva parteneri, în parteneriat public - privat şi probabil anul acesta vom reuşi semnăm un contract pentru modernizarea acestui grup. De asemenea, se are în vedere încă un grup, la Paroşeni, vom vedea cu ce eficienţă, vom face un studiu de fezabilitate în acest timp, însă ce interesează cel mai mult este modernizăm cele patru mine cu o sumă pe care am calculat-o noi undeva la 60 de milioane de euro şi care cred într-un an, un an şi jumătate este posibil de făcut. Deci, ne preocupă, aşa cum puteţi observa, modernizarea tehnologică a acestui complex energetic şi sper ca într-un termen cât mai scurt reuşim lucrul acesta. De asemenea, aţi făcut afirmaţia legată de faptul piaţa va trebui ia energie de la Complexul Energetic Hunedoara la orice preţ. Nu se poate! Nu se poate ca pe o piaţă liberalizată Complexul Energetic Hunedoara vândă la alte preţuri. Sigur, s-a încercat pe o perioadă limitată şi se încearcă preluarea unei cantităţi de energie în sistem reglementat pentru funcţionarea sistemului şi pentru siguranţa sistemului energetic, dar această perioadă de timp nu poate fi mai mare de 2-3 ani şi, prin urmare, este nevoie ca şi Complexul Energetic Hunedoara poată producă energie electrică la preţul pieţei. Piaţa este cea care reglementează preţul la energie şi forţa de muncă şi reglementează şi funcţionarea până la urmă a acestei societăţi. Trebuie ne schimbăm mentalitatea, de la a produce în orice fel la a produce numai la cerinţele pieţei. Acesta este un lucru pe care trebuie -l învăţaţi. În sfârşit, Complexul Energetic Hunedoara va fi finalizat în această lună, ca documentaţie, deci fuziunea. Urmează ca în 30 de zile Oficiul Registrul Comerţului poată aibă înscris noul Complex Energetic Hunedoara. Deci, am încercat ca în timpul scurt pe care l-am avut la dispoziţie facem câte ceva pentru Complexul Energetic Hunedoara, ceea ce dumneavoastră nu aţi făcut în ultimii patru ani. Mulţumesc pentru atenţie. (Aplauze.)
28 May 2013  Sursa: stenograme parlament
10.
: Stimate coleg, Vreau spun noi am respectat Ordonanţa nr.109 deşi spun cu toată sinceritatea nu este ceea ce ar fi trebuit. Poate ar trebui modificată. Dar, deocamdată, nu ne-am propus lucrul acesta şi am mers pe această ordonanţă. Ce vreau spun este ... dau un exemplu: la Romgaz, la Transgaz, la Nuclearelectrica sunt numai oameni de business, ca ne înţelegem asupra acestei chestiuni. În ceea ce priveşte contractul Egon Zehnder, el a fost respectat, stimate coleg. Însă, la Hidroelectrica fiind în insolvenţă, ştiţi foarte bine toată conducerea o are administratorul judiciar, şi nu noi. Până în momentul când iese din insolvenţă nu putem face nimic. Din acel moment, putem reîncepem respectivul contract, adică reintrăm în contractul respectiv. Cu Electrica Furnizare trebuie se depună planul de management. Deci e făcută selecţia din câte ştiu eu, trebuie numai depună planul de management actuala echipă. prin urmare, am respectat întocmai ceea ce aţi făcut dumneavoastră. Nu ştiu, o fi fost bine, o fi fost rău, asta rămâne de văzut. Dar anumite chestiuni le-am respectat. Chiar dacă am mari dubii în ceea ce priveşte valoarea acestor contracte. Dar, asta este o altă discuţie. Sunt alţii care verifice, nu eu. Mulţumesc.
07 May 2013  Sursa: stenograme parlament
Prev / Next

Nici un comentariu pentru “Vetési Zoltán”

Lasa un comentariu



Harta politicii
a apărut în

hartapoliticii.ro © 2008-2012

Toate datele de pe acest site sunt oferite cu caracter orientativ. Folosind acest site acceptați că autorii nu își asumă nici o răspundere pentru corectitudinea acestor informații. Dacă aveți întrebări, sugestii sau opinii, vă rog să mă contactați.