Declarații
Exemplu: "pensii", "taxe", etc
Dacă te autentifici vei putea
să selectezi pasaje de declarații pentru a le marca drept importante.
1. | (preşedintele Agenţiei Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei): Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Doamnelor şi domnilor deputaţi, Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie aduce îmbunătăţirile necesare pentru aplicarea unei legi extrem de importante, care a suscitat interes din partea foarte multor investitori şi faţă de care suntem datori. S-a dezbătut în Comisia pentru industrii şi servicii, s-au dezbătut toate amendamentele şi articolele împreună cu experţi străini şi români. S-a urmărit găsirea de alternative şi de dezvoltare durabilă pentru energia de mâine a ţării noastre şi doar câteva cifre ne fac să ne gândim cât de importantă este această lege. Creşterea, acum zece ani, a barilului de petrol de la 20 de dolari la 80 de dolari, a adăugat prin propagare 45 de miliarde de dolari în factura de gaze a Uniunii Europene. În 2009, numai energia eoliană, prin utilizarea acesteia, s-au evitat producerea a 106 milioane de tone de bioxid de carbon, ceea ce este echivalent cu retragerea a 25% din întreg parcul auto al Uniunii Europene. Ar fi multe de spus, adaug doar faptul că România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană ca investiţie în regenerabile. Ca urmare, Guvernul şi autoritatea naţională susţin această lege şi vă rog să votaţi. Vă mulţumesc. | |
|
2. | (preşedintele Agenţiei Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei): Mulţumesc, doamna preşedinte. Stimaţi domni deputaţi, Crearea unei agenţii internaţionale pentru energie regenerabilă, International Renewable Energy Agency IRENA, care să reprezinte un centru de excelenţă internaţională pentru energiile din surse regenerabile, să consilieze guvernele cu privire la întocmirea de programe naţionale pentru introducerea energiilor din acest tip de resurse, să ofere activităţi de formare şi sfaturi privind bune practici şi posibilităţi de finanţare este un subiect care s-a aflat în discuţie de multă vreme. Statutul IRENA a fost semnat de 145 de state, printre care 20 de state membre ale Uniunii Europene, la Bonn, la data de 26 ianuarie 2009, între care şi România. Statutul a fost deja semnat şi de Comunitatea Europeană în octombrie 2009. România trebuie în mod clar să fie reprezentată în cadrul unei agenţii al cărui statut prevede obligaţii care afectează sau care pot afecta măsurile stabilite prin acte naţionale şi comunitare adoptate în domeniul energiei şi mediului. Obiectivele principale de îndeplinit pe termen lung sunt: diseminarea de bune practici în domeniul energiei din surse regenerabile, atât în cadrul Uniunii Europene, cât şi la nivel global, promovarea tehnologiilor speciale legate de energiile din surse regenerabile, la nivel comunitar şi la nivel mondial, reducerea barierelor în calea energiei din surse regenerabile şi stimularea bunelor practici şi a creşterii nivelului de informare. IRENA va oferi, de asemenea, susţinerea internaţională necesară pentru dezvoltarea surselor de energie regenerabilă, domeniu în care Uniunea Europeană îşi propune să devină lider global. România, ca stat membru al Uniunii Europene, se va bucura de un acces mai bun şi mai direct la informaţii privind activităţile din domeniul resurselor regenerabile de energie, atât în cadrul uniunii, cât şi la nivel global. România şi statele membre înregistrează progrese în direcţia atingerii în 2020 a obiectivelor obligatorii privind energia din surse regenerabile. Având în vedere cele prezentate mai sus, propunem plenului ratificarea prin lege a Statutului Agenţiei Internaţionale pentru Energie Regenerabilă, semnat şi de România la Bonn la 26 ianuarie 2009. | |
|
3. | : Păi nu ei fac. Nu autoritatea locală, ci operatorul de transport, "Transelectrica", şi distribuitorii modernizează reţelele. |
4. | : Nu autorităţile locale fac investiţiile în infrastructura de energie. |
5. | : L-aş ruga pe domnul senator să repete întrebarea. A fost ceva legat de autorităţile locale. Nu am înţeles exact. |
6. | : Prima întrebare a domnului senator Daea este legată de rata profitului la societăţile în cauză. Este în jur de 10%, dar a scăzut foarte mult în acest an, din cauza scăderii consumului de energie electrică, în general, şi rămânerii constante a costurilor fixe. Important este că aceste costuri pe care le-ar plăti distribuitorii nu vor fi în niciun caz din profitul transportatorului şi distribuitorului, ci vor fi costuri care vor trebui recunoscute automat de reglementator şi se vor răsfrânge imediat în factura de la consumatorul final, fapt care ar face, aşa cum am spus, ca beneficiarii să fie alţii decât plătitorii acestora, pentru că magistralele de energie trec pe anumite terenuri, iar taxele le-ar plăti fiecare consumator din România. De aceea, a fost introdus articolul în directiva europeană. În ceea ce priveşte valoarea investiţiilor de la fiecare societate de transport, precizez, domnule senator Daea, că este un singur transportator în România, este operatorul de transport şi de sistem "Transelectrica", şi acesta are un program de investiţii foarte mare, dată fiind necesitatea de a întări liniile şi de a crea legătura cu sistemul european de transport. | |
|
7. | : Mulţumesc, domnule preşedinte. Câteva precizări, mai întâi. Într-adevăr, în directiva Uniunii Europene privind energia electrică se prevăd anumite contracte de servitute, cu excepţia acelora de utilitate publică, prevăzute expres în directiva europeană, şi anume acelea care sunt pentru interesul public naţional şi local, unde nu se percep taxe. De altfel, prima anomalie care s-ar ivi aici este aceea că taxele prevăzute în această propunere legislativă s-ar răsfrânge în transport - distribuţie de energie şi ar crea o situaţie nedreaptă, de incorectitudine, deoarece beneficiarii acestor taxe... |
8. | - preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei: Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Doamnelor şi domnilor senatori, În principiu, este posibilă şi, poate, cumva justificată solicitarea din propunerea legislativă să aducem un plus, într-adevăr, la autorităţile locale, dar trebuie să facem o estimare cât de mare este acest plus şi ce se poate întâmpla. Voi citi câteva cifre ca să vedeţi unde ne poate duce dacă nu abordăm această propunere legislativă sub control foarte atent. În primul rând, în situaţia în care s-ar aplica această lege, operatorul de transport, de sistem, respectiv Compania Naţională "Transelectrica" - SA, şi operatorii principali de distribuţie vor avea obligaţia plăţii unor taxe locale rezultate din aplicarea prevederilor cuprinse în aceste propuneri şi vor putea evalua impactul taxării terenurilor ocupate de reţelele electrică şi de transport, respectiv reţelele electrice de distribuţie, asupra veniturilor reglementate pe care noi trebuie să le luăm în considerare. Acestea vor fi, atunci, costuri justificate, respectiv tarifele pentru serviciul de transport, care sunt extraordinar de mari. Din introducerea taxelor sus-menţionate, rezultă că numai la operatorul de transport, care are cea mai mică parte din preţul final al energiei, preţul ar putea creşte până la nivelul unui singur an un cost suplimentar de 101.413.142 lei, adică peste 25 de milioane de euro, însemnând o creştere, în preţul final, de 10,85% a costului cu serviciul de transport al energiei şi o creştere a tarifului mediu de transport cu 16 lei pe MWh, respectiv 17 lei pe MWh. La operatorii principali de distribuţie, aceştia ar trebui să suporte, ca urmare a introducerii acestor taxe noi, un cost suplimentar de 13.866.665 mii lei anual, însemnând o creştere de 452,84% a costului cu serviciul de distribuţie a energiei electrice. Aceasta ar însemna, doar la nivelul unui singur an, creşterea tarifului mediu de distribuţie la 425,79 pe MWh, tarif imposibil de suportat de consumatorii de energie electrică. În plus faţă de cele menţionate, din analizele noastre rezultă că adoptarea iniţiativei legislative ar avea şi alte efecte: întârzierea realizării investiţiilor în reţelele de interes public; este cazul liniei de transport şi export energie de 400 kV Oradea - Nădab, componenta interconexiunii din reţeaua europeană; blocarea realizării investiţiilor şi a liniilor de transport şi distribuţie şi compromiterea instalării de resurse regenerabile care sunt susţinute cu bonusuri şi cu certificate verzi tot din costul energiei; reducerea sau anularea investiţiilor în centralele electrice pentru care este necesară realizarea instalaţiilor de racordare, întărire a reţelei de transport şi distribuţie electrică. În afară de acestea, prevedem că introducerea unor astfel de taxe, impozite şi obligaţii poate constitui, în acest moment, un fenomen în avalanşă, necontrolabil, la nivelul tuturor utilităţilor: gaze naturale, apă, canalizare, energie termică şi toate celelalte. Aşadar, în concordanţă cu punctul de vedere al Guvernului referitor la propunerea legislativă, ataşat la scrisoarea sus-menţionată, vă spunem că noi nu putem susţine această iniţiativă. Vă mulţumesc. | |
|
9. | - preşedintele Agenţiei Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei: Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimate domnule senator, Interpelarea formulată de dumneavoastră se referă la Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile. Am transmis răspunsul în formă scrisă, dar vreau, în câteva cuvinte, să arăt unde ne găsim acum, respectiv, Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile, publicată în Monitorul Oficial al României în data de 3 noiembrie 2008, a generat multiple dezbateri şi multiple controverse. Vreau însă să precizez că în tot acest interval de timp activitatea investitorilor, producătorilor de energie electrică din surse regenerabile nu a fost perturbată, deoarece, în prezent, producătorii de energie regenerabilă beneficiază de sistemul de promovare stabilit prin Hotărârea de Guvern nr. 1.892/2004. Pe baza acestei hotărâri de guvern este sistemul de promovare a energiei, certificatele verzi şi, conform aceleiaşi hotărâri, producătorii îşi asigură veniturile din vânzarea pe piaţa de energie electrică a energiei produse şi din vânzarea certificatelor verzi acordate pe piaţa de certificate verzi, obţinând un profit rezonabil. Au fost acordate, până în prezent, 15 autorizaţii de înfiinţare pentru capacităţi de energie care utilizează surse regenerabile cu o putere electrică de aproximativ 300 MW. Am prezentat în anexă, după cum ştiţi, situaţia exactă referitoare la licenţele de producere. ANRE a elaborat proiectul de hotărâre de guvern privind sistemul de promovare a producerii energiei din surse regenerabile şi, în prezent, este în curs de aprobare în Guvernul României, la domnul viceprim-ministru Dan Nica. Facem precizarea că proiectul de hotărâre de guvern mai sus menţionat a fost publicat pe site-ul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei încă de la sfârşitul lunii ianuarie şi a acumulat, între timp, toate completările necesare, pentru că sunt probleme foarte diverse, şi atunci este supus dezbaterii publice. De asemenea, în conţinutul interpelării se face referire şi la alte acte normative subsecvente la care am lucrat sau care nu ţin de ANRE, am prezentat detaliat în răspunsul în scris. De asemenea, Consiliul Concurenţei consideră că mecanismele de promovare a producerii energiei din surse regenerabile, prevăzute de Legea nr. 220/2008, pot fi de natura ajutorului de stat, şi aceasta fiind o cauză a întârzierilor, subliniind necesitatea notificării măsurilor de sprijin cuprinse în respectiva lege la Comisia Europeană, pentru obţinerea avizului favorabil. Desigur, şi aici este necesară o perioadă de timp considerabilă, fiind singura autoritate ce are competenţă decizională în ceea ce priveşte compatibilitatea măsurilor de ajutor de stat. Repet, noi am dezbătut foarte mult, pe site şi public, această lege, avem unele completări şi le vom introduce fie prin Guvern, printr-o ordonanţă, fie cu ajutorul grupurilor parlamentare, prin susţinerea punerii de acord a articolelor care sunt în dezacord. | |
|
10. | : Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Eu am solicitat retrimiterea la comisie pentru următorul motiv: să vedem un studiu comparativ cum stau lucrurile în Europa, pentru că nu este o simplă descentralizare. Este un lucru deosebit de precis, este administrarea plajelor şi falezelor, iar eroziunea costieră nu lucrează pe judeţe şi pe oraşe, ea lucrează pe toată Marea Neagră şi pe toate apele planetare. Deci, eu trebuie să o văd centralizat. Din acest punct de vedere am solicitat. Acesta este argumentul pe care îl spun eu. |
|
Warning: Smarty error: problem writing temporary file 'cache/wrt6708053f796a3' in /home/hartapoliticii/www/www/smarty/Smarty.class.php on line 1093
Warning: Smarty error: problem writing temporary file 'cache/wrt6708053f7a660' in /home/hartapoliticii/www/www/smarty/Smarty.class.php on line 1093
Warning: Smarty error: problem writing temporary file 'cache/wrt6708053f7ad83' in /home/hartapoliticii/www/www/smarty/Smarty.class.php on line 1093
Date de contact
Warning: Smarty error: problem writing temporary file 'cache/wrt6708053f7cae4' in /home/hartapoliticii/www/www/smarty/Smarty.class.php on line 1093
Declarații
Alte legături
| |