Informații obiective despre politicieni și alegeri - Harta Politicii Din România
ex: "basescu", "d1 prahova", "magheru bucuresti", etc
Cornel Comsa
Cornel Comsa
 > Sumar  > Declarații
Declarații
Exemplu: "pensii", "taxe", etc
1.
: Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, aduc la cunoştinţă de luni, 14 decembrie, declar senator independent. Sunt senator de Prahova. mulţumesc.
16 Dec 2009  Sursa: stenograme parlament
2.
: mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, declaraţia politică de astăzi am intitulat-o "Disperare, numele tău e Băsescu!". În vorba românului întâlnim adesea expresia "beţia puterii", în care se concretizează un comportament condamnabil al celui care pierde simţul măsurii când se vede instalat într-o funcţie, într-o demnitate. De vreo 5 ani însă, expresia cu pricina devine inocentă, vizavi de comportamentul primului om în stat, nimeni altul decât preşedintele Traian Băsescu. La el, la Traian Băsescu, ţinând cont de permanenta gâlceavă provocată între categoriile sociale şi profesionale, între partidele de pe scena noastră politică, de încrâncenarea cu care le-a asmuţit pe una împotriva alteia sau de perfidia cu care şi-a promovat doar interesul personal, în special dobândirea celui de-al doilea mandat la Cotroceni, deci ţinând cont de toate acestea, se poate aprecia se poate vorbi despre nebunia puterii. Cum altfel s-ar putea interpreta când acelaşi preşedinte al ţării afirmă odată "România este muribundă", iar peste puţin timp, în campania electorală, ridică aceeaşi Românie la rangul de "navă" al cărei comandant pretinde este. Cu toate acestea, vrea moară, pur şi simplu, de gât cu Iliescu, Hrebenciuc, grupul GRIVCO şi mogulii presei, peste care aruncă, asemenea unui derbedeu de cartier, şi opoziţia parlamentară, care nu doreşte decât se respecte democraţia. Aceasta este, de fapt, vremea lui Traian Băsescu, dispară oricare dintre posibilele "cioate" care i-ar sta în cale spre cel de-al doilea mandat de şef al statului, deşi, după cât a transpirat 5 ani doar pentru interesele sale, ale familiei şi ale ciracilor finanţatori sau ale celor din PD-L, ar trebui -şi ceară scuze poporului nu i-a oferit nimic din mai binele promis. Diabolic în interpretarea după bunul plac şi interes a oricăror legi şi reguli democratice, Traian Băsescu se în stambă pozând inocent şi, vrea el, convingător în străjerul respectării literei actelor normative care guvernează ţara. Aşa vrea el şi nici nu are nici cea mai mică remuşcare în a o întoarce ca la Ploieşti şi cu criza, şi cu exigenţele FMI, ale Băncii Mondiale şi ale Comisiei Europene, şi cu instalarea unui nou guvern. Pentru el, opoziţia nu există, deoarece, dacă ar fi existat, chiar şi în "nebunia puterii" care îl bântuie, ar fi observat nu are cum promoveze un guvern fără votul majorităţii parlamentare, care, în actuala conjunctură, reprezintă opoziţia. Îşi permite astfel, cu disperarea ce-i macină fiinţa la gândul -şi va pierde privilegiile, ameninţe atât adversarii, cât şi poporul, în general, pe care îl asmute împotriva acestora cu condiţionările FMI-ului, Băncii Mondiale şi Comisiei Europene, legate de acordarea tranşelor de împrumut vizavi de existenţa unui guvern legal, dar nu face nimic pentru ca un guvern legal -şi intre în drepturi, ci plimbă capra, ba cu Boc, ba cu Croitoru, mai nou cu Liviu Negoiţă, tot sperând se ajungă la alegeri şi -şi adjudece, cu ajutorul lacheilor din PD-L, al doilea mandat la Cotroceni. Culmea nebuniei sale o reprezintă motivarea total dispreţuitoare a numirii lui Liviu Negoiţă, în contradicţie flagrantă cu ceea ce îi solicită majoritatea parlamentară, adică se dorea un premier independent politic, iar Traian Băsescu a numit unul băgat până în gât în politică şi în campania sa electorală, motivându-şi gestul discreţionar cu faptul Negoiţă este la fel de gospodar ca acela pe care îl susţine majoritatea parlamentară şi a obţinut tot vreo 80% din sufragiile electoratului. Cum s-ar spune, motivaţie "a la Gâgă" din partea unui şef de stat care, pe deasupra, mai pretinde încă un mandat. Cât despre tupeu, ce mai spunem? Traian Băsescu hăhăie cu gura până la urechi a făcut nu ştiu câte jumătăţi de drum în întâmpinarea majorităţii, numai respectivele jumătăţi de drum din mintea nebună a candidatului Băsescu nu au dus nicăieri, doar la sectorul 4 bucureştean, de unde l-a extras de urechi, ca pe un iepuraş, pe primarul sectorului 3, pentru a-l unge premier, cu speranţa , astfel, va astupa gura majorităţii parlamentare. Cu alte cuvinte, nebunia puterii generează, pe lângă devieri grave de comportament, şi pierderi de memorie, iar în cazul lui Traian Băsescu, care se simte comandantul navei România, astfel de situaţii pot genera un naufragiu pe care poporul român nu-l merită. Este suficient naufragiul său, evident, după 5 ani, al preşedintelui-jucător, care, iată, abia mai suflă şi se dovedeşte totalmente indezirabil în disperarea cu care se agaţă de putere. mulţumesc.
09 Nov 2009  Sursa: stenograme parlament
3.
: Declaraţia politică se intitulează "Onoarea nu este un atribut băsescian". Pe zi ce trece, suntem obligaţi suportăm obrăznicii prezidenţiale care depăşesc orice închipuire. Candidatul Traian Băsescu uită este preşedintele în exerciţiu al republicii şi , în atari condiţii, ar trebui fie primul om din ţară în ceea ce priveşte respectarea legilor, a Constituţiei. Ei bine, la Traian Băsescu această onoare nu este şi atribut prezidenţial, el continuând subestimeze şi discrediteze totul, sacrificând totul pentru interesul de a dobândi al doilea mandat. Comportamentul lui Traian Băsescu în această perioadă, ca de altfel în întregul său mandat, este identic cu al unui lider de partid hăituit - deci nu al unui şef de stat -, dar al unui partid pe care, prin însuşi felul său de a se manifesta, l-a marginalizat, l-a scos pur şi simplu în afara actualului spectru politic din România. Încăpăţânarea lui bolnavă de a nu accepta numirea unui premier susţinut de o majoritate politică şi parlamentară confortabilă şi transparentă face ca ambiţiile sale genereze cel mai mare rău ţării, România fiind pe punctul ca, peste mai puţin de două săptămâni, rămână fără Guvern legal şi, în consecinţă, nu mai poată conlucra cu organismele internaţionale politice, financiare etc. În loc -şi propună soluţionarea acestei situaţii, Traian Băsescu nu mai pridideşte brăzdeze ţara în lung şi în lat, mobilizând cohortele portocalii pentru a-şi trâmbiţa candidatura, după o alta care s-a dovedit un eşec lamentabil. Ca şi cu cinci ani în urmă, vorbeşte în acelaşi limbaj de lemn despre oligarhii pe care nu i-a putut înfrânge - deşi doar aceştia îl susţin financiar - şi despre sistemul ticăloşit pe care însuşi l-a menţinut prin dezbinare, ameninţări în Serviciile Secrete, înscenări de tot felul. De fapt, pentru Traian Băsescu sunt două Românii: una portocalie, aclamatoare, ameţită de hăhăielile sale şi alta cu "negri", cu lumea care nu-l mai suportă, care-şi vede totuşi de treburi în condiţii din ce în ce mai grele, dar dornică salveze ţara, sperând sincer în votul de blam pe care i-l vor acorda lui Traian Băsescu în stoparea unor fraude tot mai evidente care "împănează" campania prezidenţială. Un exemplu în acest sens sunt sumele virate de către ciracii săi din ministerele de resort pentru încălzirea populaţiei pe timp de iarnă, dar, atenţie!, doar a populaţiei portocalii! 11 milioane de euro au fost deja distribuiţi portocaliilor din Braşov, în timp ce Bucureşti, Piteşti, Constanţa şi multe alte localităţi cu primari pesedişti sunt osândite la a suporta frigul iernii, ca se afle astfel cine este şeful statului! Dezinteresul lui Traian Băsescu faţă de climatul normal pe care trebuia -l asigure în ţară, mai ales în perspectiva crizei economico-financiare, este reflectat şi de faptul , în cinci ani de preşedinţie, a schimbat tot atâţia miniştri ai agriculturii, domeniu de la care se aştepta totuşi redresarea României. Cu alte cuvinte, responsabilitatea faţă de ţară şi popor la Traian Băsescu este egală cu zero, iar onoarea, cum spuneam, nu este atributul prezidenţial. El, dacă bine ne amintim, i-a cam împuşcat pe la spate chiar pe cei care i-au fost alături: Petre Roman, Theodor Stolojan, Călin Popescu-Tăriceanu. Iar ca o culme a mârşăviei şi fariseismului ce-l caracterizează pe încă şeful statului este apelul său, în plină campanie electorală, la mila prostituatelor şi a consumatorilor de droguri, pe care-i ademeneşte cu facilităţi ieftine pentru a le smulge votul, precum şi convocarea referendumului în ziua alegerilor, procedură care este similară cu cea mai josnică fraudă electorală, pentru singurul beneficiar al referendumului este Traian Băsescu. El, preşedintele-jucător, joacă rol dublu - de şef de stat şi de candidat -, dar ambele pe banii publici, deşi în mitingurile electorale ţipă cât poate luptă pentru a diminua cheltuielile ineficiente din bugetul de stat. Concluzia acestor situaţii este aşadar una singură: locul lui Traian Băsescu nu mai trebuie căutat la Cotroceni, ci în faţa Palatului Victoria, într-una dintre ţepele pe care, cum am mai spus cu altă ocazie, voia le administreze adversarilor săi. Acolo îi este locul, îl merită din plin şi, cu siguranţă, nimeni nu va regreta.
02 Nov 2009  Sursa: stenograme parlament
4.
: Domnul preşedinte Băsescu nu-i de Prahova. Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Declaraţia mea politică de astăzi am intitulat-o "Domnule Băsescu, la ţeapă!" Despre vremuri tulburi, asemănătoare celor pe care ţara le traversează astăzi, putem spune parafrazând versurile poetului Tudor Arghezi din ciclul "1907 - Peizaje": "E zarvă mare, zbucium în Guvern/ zilele campaniei se-aştern". Da, domnilor, ţara este vânzolită de nesăbuinţa unui guvern ajuns în Palatul Victoria prin mijloace numai de ei ştiute, dar condamnabile şi chiar penale, dacă ne referim la faptul doar mita oferită electoratului a fost cea care le-a asigurat voturile şi, implicit, cardurile de acces în Executivul ţării. De 9 luni, reprezentanţii Partidului Democrat Liberal în Guvernul Boc, Boc 2, Băsescu - Boc nu au făcut nimic din ceea ce au promis electoratului, ba dimpotrivă, au frânat permanent chiar unele tendinţe fireşti de dezvoltare a unor domenii de activitate. Avem suficiente motive lansăm un semnal de alarmă acum, la debutul campaniei electorale pentru alegerea noului şef al statului, trimiţându-i mai întâi pe cei care se fac vinovaţi de actualul dezastru din ţară ocupe ţepele - finisate sau nu - pe care chiar preşedintele Traian Băsescu a promis le planteze în faţa Palatului Victoria. Ţepele trebuie -şi primească beneficiarii din rândul celor fără Dumnezeu, mincinoşi, trădători de ţară şi popor, hămesiţi doar de valori care le asigure lor acel trai mai bun promis la descălecatul lui Traian Băsescu la Cotroceni. După cum se vede, ca întotdeauna, acestea nu vor fi ocupate de cei pentru care au fost pregătite, ci de către cei care au nimerit cu oiştea-n gard. Traian Băsescu este acela, la fel şi partidul său marginalizat, precum uşor se observă, trimis în derizoriu de pe scena noastră politică din cauza incapacităţii de a face ceva din ceea ce a promis întreaga cohortă portocalie. Situaţia fără precedent a Partidului Democrat Liberal, izolarea totală pe eşichierul nostru politic ne demonstrează aceasta este soarta celor care iubesc dictatura, care nu au în vocabular termeni precum consensul, colaborarea, respectul, înţelegerea, interesul major. Traian Băsescu şi liderii PD-L s-au întrecut în diversiuni, în semănatul discordiei, în asmuţirea, pur şi simplu, a categoriilor sociale şi profesionale din ţară. Oricum s-ar numi un guvern democrat-liberat, el va sfârşi tot la ţepe, pentru plaga răutăţii - a se înţelege Traian Băsescu - a cuprins întregul partid. Cu atât mai mult ne surprinde acum tupeul lui Traian Băsescu de a-şi motiva o nouă candidatură la funcţia supremă în stat cu nereuşitele din cei cinci ani de şedere la Cotroceni. Păi nu avea cum reuşească atâta timp cât în îngustimea minţii sale nu au fost decât interesele meschine personale, ale familiei şi ale grupului său de sprijin. Diplomaţia băsesciană s-a redus doar la acel ha, ha, ha!, care a dus România printre ultimele locuri în Europa. Faţă de toate acestea, îmi permit chiar propun PD-L-ului renunţe la a-l mai susţine pe Traian Băsescu, care, atunci când s-a văzut la primul necaz, l-a părăsit şi a luat-o pe drumul intereselor sale, şi susţină cu curaj candidatura lui Mircea Geoană, un diplomat de carieră, un om care va avea câte o cheie pentru fiecare categorie socială şi profesională pentru a le uni în interesul general. Mircea Geoană, reprezentant al PSD, va fi, cu siguranţă, un preşedinte al tuturor românilor, Mircea Geoană va folosi cheia unirii tuturor valorilor româneşti pentru dezvoltarea întregii ţări şi recâştigarea poziţiei pe care o merită între celelalte naţiuni. Mai sunt convins orice tentativă de linguşire, de exploatare a vreunei slăbiciuni a sa va sfârşi printr-un eşec, tocmai din cauza faptului Mircea Geoană se va dovedi diplomatul care, în loc -şi alunge duşmanul înrăindu-l, îl va face înţeleagă unde a greşit şi-l va aduce pe calea pe care va merge alături de toţi românii, aceea de şef al statului ale cărui prerogative le va respecta cu sfinţenie: unitate, dezvoltare, performanţă, afirmarea valorilor. Aşadar, la ţepe cu Traian Băsescu şi cu liderii PD-L care-l susţin orbeşte! Faceţi astfel încât în fruntea statului ajungă un veritabil reprezentant al ideilor de unitate, interes naţional, dezvoltare, progres social neîntrerupt.
26 Oct 2009  Sursa: stenograme parlament
5.
: Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Am intitulat declaraţia mea politică de astăzi, ca o continuare a declaraţiei mele politice de săptămâna trecută, "Surogatul lui Băsescu". Am sperat, după precedenta declaraţie pe care am făcut-o pentru acelaşi demnitar, un şef de stat poate dovedi, până la urmă, şi un dram de demnitate şi de respect, de minimă responsabilitate pentru poporul său. Speranţele mele, ale colegilor de partid şi, sunt sigur, ale multor români de a nu fi promulgată Legea privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice s-au spulberat odată cu noul gest prezidenţial de a aproba demiterea unui vicepremier şi a unui ministru de interne doar pentru simplul motiv ar încurca socotelile electorale ale candidatului Traian Băsescu. Actualul preşedinte şi viitorul candidat Traian Băsescu ne-a demonstrat din nou comportamentul său duplicitar, spiritul său conflictual, împănat uneori cu momente, bine mascate, de împăciuitor, atitudinea sa, evident, în dispreţul legii. Preşedintele-jucător, cum îi place -şi marcheze personalitatea, nu lasă în urma sa decât vrajbă între instituţiile statului sau între acestea şi societate, deşi Constituţia prevede, în mod expres, funcţia de mediator. Este un veritabil ping-pong jucat pe terenul întregii Românii, cu două scopuri bine ticluite: de a escamota cât mai bine fărădelegile arhicomentate sub titlurile "Ridzi" şi "Elena Udrea", care, cu multă râvnă, pritocesc la campania prezidenţială în a adjudeca un al doilea mandat la Cotroceni. Prin toate acestea preşedintele Băsescu nu face decât mărească prăpastia ce-l desparte de ţară şi popor, se acopere şi mai mult de ridicolul gesturilor, acţiunilor şi vorbelor sale. Justificarea demiterii vicepremierului Dan Nica, de exemplu, a fost cusută nu cu aţă, ci cu frânghie albă, pentru tot Traian Băsescu, doar cu 5 ani în urmă, vorbea, cu gura până la urechi, despre marea fraudă a alegerilor din 2004, pe care totuşi le-a câştigat. Aritmetica de două parale cu care a argumentat hoţia de atunci nu a dovedit decât caracterul găunos al unui om pătimaş, dornic treacă peste cadavre pentru a-şi atinge scopul, şi o demagogie, putea spune, la puterea n. Altfel cum s-ar justifica aprobarea, girul care îi sunt date acestui semiguvern, acestei caricaturi de Cabinet guvernamental plin de portofolii interimare? Egoismul, egocentrismul dumneavoastră diabolic, domnule Traian Băsescu, nu au nimic de-a face cu demnitatea pe care poporul v-a încredinţat-o, deoarece comportamentul, atitudinile şi modul dumneavoastră de acţiune nu sunt decât o veritabilă trădare a intereselor oamenilor. Prerogativele constituţionale ce revin, aceea de reprezentare şi aceea de mediere, au fost terfelite constant, pentru , pe de o parte, l-aţi reprezentat doar pe fostul comandant al navei "Biruinţa", pe care aţi condus-o la dezastru, iar, pe de altă parte, medierile prezidenţiale au lipsit cu desăvârşire în cei cinci ani de mandat, pe ele le-aţi înlocuit cu cel mai drag slogan al dumneavoastră: divide et impera. Astfel, aţi ajuns împărţiţi o ţară în derivă pe marea crizei mondiale, a cărei şansă de a ajunge la un liman liniştit este minimă atâta timp cât dumneavoastră, domnule Traian Băsescu, veţi fi la timonă. Albert Camus scria cândva: "Libertatea este dreptul de a nu minţi." Dumneavoastră, domnule Traian Băsescu, nu sunteţi un om liber. Dumneavoastră aţi minţit neîncetat de la cei mai buni prieteni şi apropiaţi, la un popor întreg. Sunteţi robul răului perpetuu pe care îl degajaţi în jur prin toţi porii fiinţei dumneavoastră, dovedindu-, efectiv, un surogat de preşedinte. Iată de ce, prahovean fiind, ca membru al Partidului Social Democrat, voi parafraza una dintre cugetările din 1931 ale marelui Nicolae Iorga: "Am iubire pentru orice om de ispravă şi o ură nepotolită împotriva acelora care îşi bat joc de liniştea şi averea ţării." Domnule Traian Băsescu, Nu bateţi joc de ţara şi poporul care v-au ales, deoarece, asemenea unui proverb românesc pe care cu siguranţă îl cunoaşteţi, "Cine seamănă vânt culege furtună", iar pe 6 decembrie veţi afla într-o furtună, când şi Sfântul Nicolae cu biciul său va aplica atâtea corecţii, câte şi meritaţi pentru răul semănat de dumneavoastră de la un capăt la altul al ţării. mulţumesc. (Aplauze.)
05 Oct 2009  Sursa: stenograme parlament
6.
: Sorin!
05 Oct 2009  Sursa: stenograme parlament
7.
(din sală): Sorin!
05 Oct 2009  Sursa: stenograme parlament
8.
: Declaraţia politică este intitulată "Perversitate prezidenţială". Guvernul şi-a asumat, recent, răspunderea pe Legea privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, un act normativ care a generat mari şi frământate discuţii în rândul clasei politice, al sindicatelor, al celor direct afectaţi. După cum se ştie, PSD nu a participat la vot, deşi, în principiu, este de acord cu o astfel de lege, dar, după părerea mea, retragerea de la vot a fost un semnal totuşi lucrurile nu sunt bine aşezate în cuprinsul legii menţionate. În acest context, ţinând cont nici personalul bugetar nu-şi regăseşte interesele rezolvate prin aceasta, apreciez este firesc ca preşedintele ţării nu promulge Legea privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, ci o trimită Parlamentului pentru a fi dezbătută în amănunt, pe măsura importanţei şi a rolului său în viaţa socială şi în cea economică, în general. Solicit, aşadar, domnului preşedinte Traian Băsescu - domnul aventură - acţioneze în conformitate cu prevederile Constituţiei, legea fundamentală cu care a ademenit poporul când i-a promis va juca pe o singură carte, ridicând mâna şi ţinând la vedere Constituţia. Domnul preşedinte trebuie arate este, într-adevăr, mediatorul necesar acum între puterile statului, precum şi între stat şi societate - aşa cum se spune în art. 80 alin. (2) din Constituţie - şi purceadă la retrimiterea Legii privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice în Parlament, organul reprezentativ al poporului suveran, invocat chiar de către Domnia Sa. Este momentul ca domnul preşedinte Traian Băsescu - domnul aventură - demonstreze este bărbatul de stat care apară interesele tuturor cetăţenilor României, şi nu doar un preşedinte-jucător capabil dribleze una sau alta dintre puterile statului sau dintre categoriile sociale. Într-o democraţie trebuie se ţină cont de toate părerile, dar de această dată părerea poporului suveran nu a fost luată în seamă, documentul fiind plămădit şi copt doar în palatele puterii. De aceea, repet, preşedintele trebuie uzeze de prerogativa constituţională pe care o are la dispoziţie şi retrimită Parlamentului legea cu pricina, pentru a arăta este echidistant, totuşi îi are în vedere şi pe profesori, medici, militari, cercetători, magistraţi, cadre din administraţie şi pe toţi ceilalţi bugetari ale căror voturi i-au fost de mare folos în obţinerea mandatului prezidenţial. Astfel, dacă domnul preşedinte Traian Băsescu va promulga Legea privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, aşa cum a fost elaborată de Guvern, Domnia Sa nu va face decât dovedească, încă o dată, perversitatea prezidenţială cu care ne-a tratat aproape cinci ani - şi continuă -, chiar şi prin recenta propunere de referendum pe care, în interesul său nemijlocit, a lansat-o pentru a trage jarul pe turta candidatului Traian Băsescu. Poporul însă nu va înghiţi aşa ceva, deoarece la 22 noiembrie îşi va aminti de toate intrigile băsesciene de pe scena noastră politică, de eludarea Constituţiei însăşi şi a legilor ţării, când a preferat " navigheze" neînduplecat pe furtuna cu valuri mari, de mârşăvia cu care a apărat neîncetat interesele membrilor familiei sale, ale prietenilor şi ale cercurilor de afaceri ce l-au înconjurat permanent, şi-i va spune "Băsescu, PA!", nu doar prin simplul gest al aplicării ştampilei de vot. mulţumesc.
28 Sep 2009  Sursa: stenograme parlament
9.
: Declaraţia politică este intitulată "Glasul disperat al roţilor de tren". "Glasul roţilor de tren -l asculţi în orice seară; Şi când mica-ţi inimioară O plângă într-o seară, -l asculţi şi te va mângâia." Aşa sună celebra melodie a lui Ion Vasilescu, pe versuri de Nicolae Constantinescu. Din păcate, acest "glas" nu mai sensibilizează pe nimeni, şi nici nu mai inspiră vreun artist liric. De mai bine de o sută de ani, calea ferată a reprezentat principalul mijloc de transport în România atât pentru călători, cât şi pentru marfă. În perioada 1960-1990, calea ferată a avut parte de mari transformări şi modernizări, constând în automatizăricentralizări electrodinamice, introducerea de bloc de linie automat, bariere automate, triaje mecanizate, dublări de linii, electrificări pe liniile magistrale. Calea ferată avea în 1990 un efectiv de 260.000 de salariaţi, care, pe lângă activitatea propriu-zisă de efectuare a transportului feroviar, îşi produceau singuri, pentru uzul propriu, dar şi pentru alţi beneficiari, aproape totul, de la ac la computer. Din păcate, după 1990 criza s-a accentuat de la an la an în sectorul feroviar, ca urmare a proceselor masive de restructurare, reorganizare, divizare, externalizare aplicate aici. După cum se arată şi în documentul POS-T, document care sintetizează liniile directoare ale dezvoltării infrastructurii de transport din România în perioada 2007-2013, acceptate de Comisia Europeană, condiţia actuală a infrastructurii de transport şi de servicii, de o calitate inferioară şi care nu răspunde nevoilor prezente, împiedică circulaţia bunurilor şi a forţei de muncă, stabilirea afacerilor, competitivitatea şi investiţiile. Aşadar, se doreşte ca în România se dezvolte un sistem de transport echilibrat, legat de toate modurile de transport, prin încurajarea dezvoltării sectoarelor feroviar, naval şi intermodal. Iată care sunt avantajele transportului feroviar de marfă şi călători: eficienţa energetică este superioară pentru transportul feroviar faţă de cel rutier; eficienţa energetică este mai bună pentru transportul feroviar, deoarece consumul de energie pe unitatea de transport este de 10% faţă de consumul pentru transportul rutier; cauzează o poluare mai redusă a mediului înconjurător, cu o cantitate a poluanţilor aerieni de numai 10% faţă de transportul rutier; pentru pasageri, calea ferată oferă un larg beneficiu social, datorită acoperirii extinse la nivel naţional, şi este considerată mai sigură decât călătoria cu autobuzele sau autoturismele; accidentele feroviare sunt mai rare pe pasager/kilometru şi tonă/kilometru decât cele rutiere. Cu toate acestea, sectorul feroviar beneficiază, în ultimii ani, nu de încurajări din partea statului, ci, mai degrabă, de piedici şi de dezinteres, din ce în ce mai accentuate şi cu consecinţe din ce în ce mai grave. O simplă trecere în revistă a situaţiei alocărilor de fonduri pentru infrastructura feroviară ne relevă discrepanţe uriaşe între finanţările pentru rutier şi cele pentru feroviar, în acelaşi fel în care le observăm şi în repartizările din bugetul de stat pentru 2009. După cum se ştie, proiectele POS-T pot beneficia de finanţări în valoare de aproximativ 5,7 miliarde de euro, din care: Fondul de coeziune şi Fondul european de dezvoltare regională - 4,57 miliarde de euro, iar bugetul de stat - 1,09 miliarde de euro. Gura de oxigen pentru sectorul feroviar rămâne tot accesarea fondurilor europene, fără de care criza din sistem poate avea în următorii ani efecte iremediabile. Din datele oferite de ministerul de resort, la sfârşitul lunii martie 2009, pentru acest domeniu, infrastructura de cale ferată, s-au înaintat Comisiei Europene spre aprobare proiecte însumând 187.636.354 de lei, în timp ce pentru domeniul similar "Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii rutiere de-a lungul Axei prioritare TEN-T nr. 7" s-au înaintat proiecte în valoare de 530.279.861 de lei. De reţinut cele două domenii aveau pentru perioada 2007-2009 prevăzute alocări UE identice de circa 447 de milioane de euro - 2 miliarde de lei pentru fiecare. Ignorarea sprijinirii dezvoltării infrastructurii feroviare desconsideră, practic, tendinţele europene în domeniu. România poate beneficia de investiţii în feroviar de miliarde de euro nerambursabili, exploatând, în acelaşi timp, la adevărata valoare o reţea deja existentă, printre cele mai mari din Europa. În bugetul de anul acesta, 10.653.165.000 de lei este suma totală destinată Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Pentru sistemul feroviar, cu toate în lei sumele sunt mai mari decât cele alocate anul trecut - dar în euro sunt, în fapt, cu până la 25% mai mici -, ele sunt insuficiente în comparaţie cu necesităţile de întreţinere şi derizorii în raport cu proiectele de modernizare şi dezvoltare vehiculate în ultimii ani. Aşadar, se continuă politica de favorizare netă a sistemului rutier, care beneficiază de cea mai mare parte din sumele acordate sistemului de transport din România. Proporţia inechitabilă dintre investiţia în transportul feroviar şi cea în transportul rutier ignoră, în mod evident, problemele legate de siguranţa circulaţiei, protecţia mediului sau punctele de congestie, aceleaşi probleme pe care Uniunea Europeană le-a luat în calcul când a hotărât promovarea transportului feroviar. Uniunea Europeană favorizează financiar, în mod evident, transportul feroviar, Regulamentul 1665/99 specificând foarte clar investiţiile în reţelele de transport paneuropene (TEN-T) trebuie direcţionate în proporţie de minimum 55% către proiectele feroviare, şi nu mai mult de 25% către transporturile rutiere. Bugetul de stat propus finanţeze politicile publice în domeniul transporturilor dezavantajează în mod evident transportul feroviar, ignorând încă o dată nevoile reale de finanţare imediată din acest sector. Trebuie atragem cu toţii atenţia ministrului de resort Radu Berceanu situaţia de la calea ferată a devenit dramatică şi, dacă nu se vor lua măsurile ce se impun, consecinţele vor fi extrem de grave. Trebuie fructificăm oportunităţile pe care Europa ni le oferă şi în acest domeniu. O revigorare putem genera doar dacă reuşim atragem fonduri suficiente pe această componentă. Din acel moment, putem vorbi de investiţii, de consolidarea infrastructurii şi de noi criterii de performanţă pe calea ferată. Se impune o poziţie categorică a ministerului de resort. Domnule ministru Berceanu, nu mai puteţi folosi criza drept scuză, deoarece în acest sector criza durează de foarte mulţi ani şi efectele sunt iremediabile. recomand, domnule ministru Berceanu, ascultaţi versurile melodiei "Glasul roţilor de tren", scrise de Nicolae Constantinescu... poate deveniţi mai sensibil la "glasul" disperat al roţilor de tren. mulţumesc.
15 Jun 2009  Sursa: stenograme parlament
10.
: Domnule preşedinte, Interpelarea mea este adresată domnului ministru Adriean Videanu, ministrul economiei. Obiectul interpelării: Necesitatea rezolvării situaţiei juridice a imobilelor/clădiri aflate în proprietatea societăţii cooperatiste. În cadrul audienţelor săptămânale, mai mulţi cetăţeni m-au sesizat în legătură cu starea deplorabilă în care au ajuns aceste spaţii aflate în proprietatea societăţilor cooperatiste, situate, de altfel, în centrul civic al fiecărei localităţi. La nivelul localităţilor, până în urmă cu câţiva ani, au funcţionat cooperative de consum care, în timp, şi-au restrâns substanţial volumul şi domeniul de activitate, ajungând fuzioneze şi, efectiv, nu mai desfăşoare obiectul de activitate prin care se definesc, respectiv "aprovizionarea membrilor cooperatori şi a terţilor cu produse pe care le cumpără sau le produc şi activităţi de prestări servicii către membrii lor - cooperatori - şi către terţi". De asemenea, aşa cum se cunoaşte, cooperativele de consum ar trebui reprezinte "o asociaţie autonomă de persoane fizice şi/sau juridice, constituită pe baza consimţământului liber exprimat al acestora, în scopul promovării intereselor economice, sociale şi culturale ale membrilor cooperatori, fiind deţinută în comun şi controlată democratic de către membrii săi, în conformitate cu principiile cooperatiste", principii care, prin modul în care au ajuns -şi desfăşoare activitatea, nu mai sunt respectate de mult timp, ajungându-se la o diminuare considerabilă a patrimoniului cooperatist şi la o reducere masivă a numărului de membri cooperatori. Prin fuzionarea acestor cooperative de consum, activitatea acestora s-a redus substanţial, în localităţi nemaidesfăşurându-se niciun fel de activitate economică, singura activitate prin care continuă supravieţuiască aceste unităţi fiind aceea de închiriere a spaţiilor rămase libere, ca urmare a neîndeplinirii obiectului principal de activitate pentru care au fost înfiinţate. rog, domnule ministru, -mi comunicaţi care este situaţia actuală în ceea ce priveşte regimul juridic al acestor imobile, mai ales la nivelul judeţului Prahova, şi -mi comunicaţi ce măsuri urgente veţi întreprinde în raport cu datele existente. Solicit prezentarea răspunsului dumneavoastră verbal şi în scris. mulţumesc. Senator PSD Chivu Sorin Serioja, Circumscripţia nr. 31, Colegiul nr. 2.
25 May 2009  Sursa: stenograme parlament
Prev / Next